Każdy z nas w mniejszym lub większym stopniu (chociaż może nie zdaje sobie z tego sprawy) dysponuje wiedzą jak można wpłynąć na innych ludzi. Dzięki tej wiedzy wiemy jak np. przekonać dziecko, aby zjadło śniadanie, jak wpłynąć na przyjaciółkę, aby ta poszła z nami na zakupy lub wpłynąć na szefa, aby nie karał nas za spóźnienie. Zresztą oni wszyscy równie często wywierają wpływ na nas.
Poznaj podstawowe techniki wywierania wpływu i naucz się przed nimi bronić.
Generalnie
w
tym, że człowiek pod wpływem niektórych technik wpływu społecznego
zachowuję
się ulegle i działa do pewnego stopnia automatycznie, nie ma nic złego. W
wielu
przypadkach jest to po prostu niezbędne. Pozwala to na zaoszczędzenie
energii oraz czasu na namysł. Problem pojawia się wtedy, gdy ktoś
próbuje wpłynąć na nas za
pomocą sfingowanych danych i robi to wyłącznie po to, aby na nas
zarobić. Żeby
móc się przed tym bronić, musimy poznać podstawowe techniki wpływu
społecznego
i reguły nimi rządzące.
Choć
techniki te mogą przyjmować tysiące różnych postaci, wszystkie opierają się na
kilku podstawowych regułach psychologicznych sterujących przebiegiem ludzkiego
postępowania.
Reguła uproszczonej oceny szans.
Człowiek
bardzo często swoje decyzje o kupowaniu opiera nie na wiedzy, lecz na
stereotypach. Najczęściej przez nas stosowany to: wysoka cena= wysoka jakość. W
istocie ten skrót myślowy jest bardzo rozsądny, bo z reguły tak właśnie bywa,
że rzeczy dobre więcej kosztują. Zdarza się niestety, że nieuczciwi sprzedawcy w
sposób zamierzony wywołują u nas w/w stereotypowe skojarzenie.
Sklepy
czasami próbują złapać nas na opisaną regułę stosując ją w nieco zmienionej
postaci tj. najpierw podnoszą cenę danego produktu, aby następnie zrobić
promocję i obniżyć ją pierwotnej postaci. Dzięki temu prostemu zabiegowi
wpadamy w podwójną pułapkę. Widząc cenę sprzed obniżki myślimy sobie: „Ale drogi produkt! Skoro jest taki drogi to
pewnie jest dobry." Następnie
patrzymy na nową „obniżoną” cenę i dodajemy: „Tym bardziej muszę go kupić, bo
jest teraz w promocji."
Innym
sposobem za pomocą, którego osoby coś nam proponujące próbują wpłynąć na naszą
decyzję jest zastosowanie zasady kontrastu.
Zasada kontrastu
Zasada kontrastu opiera się na różnicy,
którą widzimy między dwoma rzeczami, pokazywanymi nam jedna po drugiej tzn.:
jeśli widzimy dwie rzeczy, jedna po drugiej i ta druga rzecz różni się znacznie
od pierwszej, to widzimy ją, jako bardziej różną, dlatego, że uprzednio
widzieliśmy tę pierwszą.
Aby
wyjaśnić ten zawiły opis tej prostej zasady będzie chyba lepiej jak posłużę się
przykładem:
Wyobraź
sobie, że chcemy zrobić remont w swojej kuchni i wymienić wszystkie meble.
Udajemy się, więc do salonu, gdzie w raz z miłą panią sporządzamy projekt,
wybieramy kolory i podstawowe wyposażenie. Cena całości- 7 tyś. zł. Jesteśmy
zadowoleni z wyboru i chętni do zakupu za zaproponowaną cenę. Następnie pani proponuje, aby szyny w
szufladach zamienić ze zwykłych, na te z pełnym wysuwem. Koszt 200 zł. No, ale
czym jest 200 zł. wobec 7 tysięcy, na które już się zdecydowaliśmy. Następnie
słyszymy, że uchwyty, które wybraliśmy są mało praktyczne i możemy wybrać
lepsze, nieco droższe, 20 zł za sztukę. Oczywiście zapominamy, że uchwytów jest
10 i że cena zestawu mebli wzrośnie o kolejne 200 zł, ale przecież, czym jest
200 zł wobec 7200 zł. W podobny sposób zgadzamy się na kolejne propozycje, a w
drodze do domu zastanawiamy się jak to możliwe, że z początkowo wyliczonej
kwoty zrobiła się taka duża suma.
Spotkało cię kiedyś coś podobnego? Przeżyłaś podobną sytuację osobiście?
Cały cykl "Reklama, sprzedawcy,
naciągacze" składa się z następujących artykułów:
- Wstęp
- Autorytet
- Uproszczona ocena szans i zasada kontrastu
- Społeczny dowód słuszności
- Sympatia i lubienie
- Niedostępność
- Wzajemność oraz zaangażowanie i konsekwencja
- Podsumowanie
----
Podobało się? Jeśli tak to nie zapomnij podzielić się powyższym artykułem ze znajomymi klikając w ikonki z lewej strony.
Będzie mi niezmiernie miło jeśli weźmiesz też udział w dyskusji i zostawisz po sobie komentarz :)
Zapraszam Cię również na mojego Facebooka- tutaj
Bibliografia:
- Robert B. Cialdini- "Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka" Gdańskie wydawnictwo psychologiczne. Gdańsk 1996
- http://sciaga.pl/tekst/32424-33-reguly_wywierania_wplywu_spolecznego
- http://www.domszkolen.com/uploads/Dokumenty/DSiD/tresci/artykuly/techniki_wplywu_spolecznego_aleksandra_mykowska_1215771073425.pdf
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Komentarze na blogu są przeze mnie moderowane. Wszelkie próby spamowania linkami czy promocji stron internetowych będą blokowane. Blokowane będą też wulgaryzmy i niestosowne zachowania.