poniedziałek, 22 czerwca 2015

Reklamy, sprzedawcy, naciągacze cz. 5

Pan w garniturze

Dzisiaj kolejny artykuł z serii „Reklamy, sprzedawcy, naciągacze”. Do tej pory poznaliśmy już kilka reguł rządzących naszymi wyborami oraz opisaliśmy niektóre techniki manipulacji stosowane przez wszelkiego rodzaju sprzedawców.


Chociaż w danym temacie napisałem już całkiem sporo tekstów to nie został on jeszcze wyczerpany. Do omówienia zostały nam jeszcze dwie reguły. Nie ma co zatem przedłużać wstępu. Przejdźmy do konkretów. Poznajmy regułę Sympatii i lubienia.


Reguła ta opiera się na prostym stwierdzeniu, że człowiek zgadza się spełniać prośby ludzi, których zna i lubi.

Wszyscy praktycy wpływu społecznego świetnie zdają sobie z tego sprawę. Nie powinno, więc dziwić, dlaczego dokładają oni tyle starań abyśmy ich polubili.

Za pomocą prostych sztuczek pragną wpłynąć na nasz sposób myślenia o nich i ich postrzegania, a wszystko po to, abyśmy łatwiej im ulegli.


O naszej sympatii do kogoś decyduje kilka czynników: atrakcyjność fizyczna, podobieństwo do nas i komplementowanie.

  • Atrakcyjność fizyczna: osoby atrakcyjne silniej potrafią wpłynąć na nasze postępowanie, ponieważ przez pryzmat ich wyglądu postrzegamy je, jako bardziej uczciwe, mądrzejsze i utalentowane
  • Podobieństwo do nas: nie zależnie, czy dotyczy to przekonań, doświadczeń życiowych, czy cech osobowości- lubimy ludzi podobnych do nas
  • Komplementy: komplementy doskonale nasilają sympatię do innego człowieka, a w konsekwencji i uległość na propozycje


rozmowa w biurze
google.com
Regułę lubienia często wykorzystują agenci ubezpieczeniowi, doradcy finansowi, czy pracownicy banków. Osoby te, kiedy chcą nas do czegoś nakłonić, zawsze twierdzą, że ich poglądy i życiowe doświadczenia są podobne do naszych np.: agent nieruchomości powie ci, że jego znajomi mieszkają na osiedlu, którym jesteśmy zainteresowani, a gdy chcesz wziąć kredyt na samochód, to pani w banku powie ci, że też myśli o zmianie auta na podobne do twojego.

Bardzo często słyszymy też wiele komplementów na swój temat np. kobieta chcąc kupić auto usłyszy na pewno, że oprócz tego, że jest ładna to na dodatek jest mądra, bo wybrała najlepsze z możliwych aut, a mężczyzna pragnący wykupić ubezpieczenie na życie usłyszy zapewne, że jest bardzo odpowiedzialnym ojcem, bo myśli o swojej rodzinie.

Choć podobieństwa te i komplementy są z pozoru nieważne i błahe, ich znaczenie polega na tym, że działają jednak na stopień sympatii, jaką obdarzamy innych.

Jak więc można uchronić się przez w/w atakami? 

Po prostu wsłuchaj się w głos swojego serca. Jeśli czujesz, że polubiłeś (bardziej niż byś tego oczekiwał) osobę, która przedstawia Ci jakąś ofertę, to przez chwilę zastanów się i pomyśl, co dana osoba robiła w ciągu ostatnich kilku minut. Jeżeli zostałeś poczęstowany kawą, pochwalony za dobry wybór i okazało się, że macie ze sprzedawcą wspólne zainteresowania, to wiedz, że mogłeś zostać zmanipulowany. W takiej sytuacji postaraj się oddzielić daną osobę od przedmiotu, który chcesz kupić lub oferty, nad którą się zastanawiasz i skup świadomie na danej rzeczy całą swoją uwagę. Pozwoli Ci to na zmniejszenie uczucia sympatii i dokonać mądrego wyboru.


PS: Po ilości wyświetleń widzę, że seria „Reklamy, sprzedawcy, naciągacze” nie ciszy zbytnio popularnością, a szkoda, bo naprawdę uważam, że jest to ciekawa dawka informacji na temat tego jak sprzedawcy wpływają na nasze wybory. Nie mniej jednak dziękuję Wam za Lajki i za to, że udostępniacie moje wpisy. Jesteście świetnymi czytelnikami :)
 
Cały cykl "Reklama, sprzedawcy, naciągacze" składa się z następujących artykułów:

----

Podobało się? Jeśli tak to nie zapomnij podzielić się powyższym artykułem ze znajomymi klikając w ikonki z lewej strony.

Będzie mi niezmiernie miło jeśli weźmiesz też udział w dyskusji i zostawisz po sobie komentarz :)

Zapraszam Cię również na mojego Facebooka- tutaj

Aby być automatycznie powiadamianym o nowych wpisach zapisz się na Newsletter- tutaj

----

Bibliografia:

  • Robert B. Cialdini- "Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka" Gdańskie wydawnictwo psychologiczne. Gdańsk 1996
  • http://sciaga.pl/tekst/32424-33-reguly_wywierania_wplywu_spolecznego

  • http://www.domszkolen.com/uploads/Dokumenty/DSiD/tresci/artykuly/techniki_wplywu_spolecznego_aleksandra_mykowska_1215771073425.pdf



3 komentarze:

  1. Ja uważam, że ta seria jest bardzo ciekawa. Nie wiele osób zdaje sobie z tego sprawę, jak wiele czynników wpływa na ich sposób podejmowania decyzji. Warto posiadać taką wiedzę, żeby uchronić się przed manipulacją.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, że uważasz w/w serię wpisów za ciekawą i jestem niezmiernie rad, że do mnie napisałaś. Jeśli zaś chodzi o czynniki wpływające na nasze wybory to jest ich tyle, że można by o nich założyć osobnego bloga. Warto jednak zapoznać się chociaż z kilkoma podstawowymi i najczęściej spotykanymi. Ponieważ, tak jak piszesz, posiadając taką podstawową wiedzę można uniknąć manipulacji i nie dać się naciągnąć byle komu.

      Usuń